I denna guide kommer vi ta upp de viktigaste uppgifterna du som administratör bör se över när du får din butik levererad av Prestaworks. Administrationsverktyget innehåller väldigt många funktioner och det kan i början vara lite svårt att veta vart man ska börja, därför går vi nu igenom det du bör jobba med först!
Starta igång genom att ladda upp din logotyp för din nya e-butik, detta gör du under fliken Inställningar -> Utseende. I denna sektion har du möjlighet att ladda upp olika logotyper för olika sektioner av din e-butik. Du kan t.ex. ladda upp en logotyp som syns i butiken och en annan för dina kvitton & följesedlar. På samma sida, har du även möjlighet att ladda upp en .ico bild, denna bild syns i webbläsarens adressfält, till vänster om domänen.
Under fliken Inställningar -> Kontaktinformation, bör du fylla i dina företagsuppgifter. Denna information dyker nämligen upp längst ner på alla kvitton och följesedlar som din kund kommer att få ta del av när de handlar i din butik.
Alla våra installationer innehåller ett svenskt språkpaket, men i många fall finns det vissa fraser eller meningar som man vill ändra på eller formulera om. Det finns därför en väldigt smart funktion för att översätta hela butiken! Denna funktion hittar du under fliken Verktyg -> Översättningar.
För att översätta olika delar av din butik, väljer du sektion i drop-down-listan längst upp och trycker på önskad flagga för det språk du vill översätta. Enklaste tipset för att hitta den fras eller ord du önskar översätta på nästa sida, är att använda webbläsarens inbyggda sökfunktion och söka efter ordet.
I butikssystemet har du möjlighet att aktivera en modul som skickar ut en e-postnotifiering till önskad e-postadress för varje ny beställning som inkommer i butiken. Du har också möjlighet att låta funktionen notifiera dig för produkter som börjar ta slut på ditt lager.
Denna funktion hittar du under fliken Moduler, fäll sedan ut gruppen Administration, här finner du en modul som heter Epost larm. Tryck på installera för modulen, därefter kan du trycka på Konfigurera och ställa in den enligt dina önskemål!
I alla våra installationer ingår vår egen funktion för prisfiler till alla populära prisagenter i Sverige. Denna modul hittar du under fliken Moduler och i gruppen Smart shopping, tryck på installera för att aktivera funktionen, du hittar därefter konfigurationen för modulen genom att trycka på Konfigurera.
Alla e-butiksadministratörer vill mäta sin trafik och besökbeteende med ett kraftfullt statistiksverktyg. För detta rekommenderar vi Google Analytics som har ett inbyggt stöd i form av en modul i PrestaShop.
Denna modul hittar du under fliken Moduler och i gruppen Analytics & Statistik, modulen heter Google Analytics. För att aktivera den trycker du på Installera, välj därefter att konfigurera modulen och mata in ditt ID som du skapat i ditt Analytics konto hos Google.