GDPR med PrestaShop & mycket mer

GDPR med PrestaShop & mycket mer

Vi kommer med en hel del viktig information som är värt att fundera över.
Vi har tittat på informationen kring GDPR som börjar gälla från och med den 25:e maj 2018 och har tagit fram stöd för hur du kan förenkla hanteringen av detta i din PrestaShop. Det börjar även bli viktigt att eliminera spam-robotar med hjälp av algoritmisk logik för att undvika att bli svartlistad av spamlistorna. Sist men inte minst berättar vi mer om PrestaShop och versioner, inte minst om omtalade 1.7-versionen.

Hantering av GDPR med PrestaShop

Inför den nya GDPR-lagen har vi på Prestaworks tagit fram en modul som ska förenkla för alla inblandade så långt det går.
För era slutkunder har vi stöd för att när de loggat in enkelt ska kunna lämna in en begäran till er för att få sin data anonymiserad och/eller utlämnad.

För er som butiksägare sammanställer sedan modulen de inkomna förfrågningarna i en lista samt låter dig med ett enkelt knapptryck uppfylla kundens begäran.

En extra kryssruta vid kundregistreringen för att förtydliga villkoren för datalagring medföljer också.

Modulen är framtagen för version 1.6, vilket betyder att alla med äldre version bör se över en uppgradering för att använda tekniken.

Om du är intresserad av att få hjälp med att integrera denna teknik, är du varmt välkommen att kontakta oss här för mer information.

Spam-robotar

Sedan en tid tillbaka har vi märkt av att allt fler börjar bli utsatta för spam-attacker där robotar försöker använda formulär på sidorna och postar obegränsat med antal förfrågningar. Vanligast är att dessa försök uppstår genom sidans kontaktformulär eller andra funktioner i butiken som använder sig av ett postformulär, t.ex: kontoregistrering.

Med anledning av detta har Prestaworks utvecklat en ny funktion tillsammans med Google’s produkter för att integrera en CAPTCHA-teknik (algoritmisk logik) som skall förhindra dessa försök fullständigt.

Om du är intresserad av att få hjälp med att integrera denna teknik, är du varmt välkommen att kontakta oss här för mer information.

PrestaShop & versioner

Vi tar dagligen emot förfrågningar gällande PrestaShop version 1.7 där vi ganska tidigt behöver informera om att den ännu inte är fullt mogen att köras i skarpt läge. Nya versionsserien är väldigt intressant ur många aspekter, men innehåller på tok för många barnsjukdomar. Vår rekommendation är därmed att fortsätta med 1.6 som fortsatt är den bästa versionen någonsin i PrestaShop’s historia.

Vi bedömer att 1.6 kommer vara fortsatt aktuell i några år framöver, där man släppte en ny version så sent som den 5:e februari i år (1.6.1.18). Detta innebär att 1.6 är fortsatt under utveckling ett bra tag framöver och så gott som buggfri.

Vad händer på Prestaworks?

Vi nämnde i en tidigare nyhet på vår hemsida att Prestaworks fortsätter växa och hann under slutet av 2017 rekrytera två nya medarbetare. Idag är vi totalt sex medarbetare i vårt Västerås-baserade kontor som tar emot uppdrag dagligen.

Något som varit väldigt efterfrågat är vårt nya designpaket som vi tog fram främst för de kunder med en mindre budget. På Prestaworks har vi alltid förespråkat en egen profil av många anledningar, främst för att hitta något som man kan branda sig med, men även för att leverera en ännu bättre butik ur många olika aspekter som snabbare laddtider och en mer avskalad miljö.

De stora fördelarna med att producera fram en grafisk profil med Prestaworks, är att vi ansvarar för supporten av materialet i all evig tid som du är kund hos oss.

Om du är intresserad av mer information gällande vårt designpaket till en fast kostnad, får du mer än gärna ta kontakt med oss via kontaktformuläret.

Vi vill tacka för att du tog dig tid att läsa detta för denna gång och vi har all anledning att återkomma inom kort igen.

Med vänliga hälsningar
Prestaworks.se